ورزش و فشار خون

ورزش و فشار خون

ورزش می ‌تواند فشار خون را افزایش بدهد.

هرچه فشار خون سریع تر به سمت قلب برگردد فرد سالم تر هست.

طبق راهنمایی ‌های افراد به واسطه‌ی مراکز کنترل بیماری فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲.۸ میلی متر جیوه می باشد و شامل خواندن فشار سیستولیک هم هست ورزش فشار خون سیستولیک را بالا می برند.

فشار و خون در رگها در زمان ضربان قلب است فشار خون دیاستولیک اندازه گیری فشار رگ های خونی در ضربان قلب است فشار خون دیاستولیک در زمینه ورزش نباید زیادی داشته باشد.

در صورت بروز این مشکلات باید به پزشک مراجعه شود اندازه گیری فشار خون بعد از انجام فعالیت های ورزشی قابل اعتماد نخواهد بود زیرا فشار خون در افراد مختلف متفاوت است.

سطح نرمال فشار خون برای یک نفر امکان دارد نشانه از مشکل برای شخص دیگری هم باشد.

به طور کلی منظور از فشار خون بالا تا دو ساعت بعد از ورزش صبح شده بیشتر از ۱۴.۹۹ میلیمتر جیوه می باشد و منظور از فشار خون پایین بعد از ورزش فشار کمتر از ۶.۶ دهم میلیمتر جیوه است.

تاثیر ورزش بر فشار خون

تاثیر ورزش بر فشار خون
تاثیر ورزش بر فشار خون

فعالیت های هوازی دوچرخه سواری شنا و دویدن باعث افزایش و تقویت سیستم قلبی عروقی خواهد شد عضلات شما در زمان استراحت با اکسیژن بیشتر نیاز دارند .

بنابراین باید سریع تر نفس بکشید در زمان فعالیت های هوازی قلب شما شروع به پمپاژ کردن سخت تر و سریعتر در گردش خون می کند اکسیژن به عضلاتتان انتقال پیدا کند در نتیجه فشار خون سیستولیک توان بالا میرود.

طبیعی است که فشار خون سیستولیک در زمان ورزش به ۱۶ تا ۲۲ میلیمتر جیوه برسد.

مطالعه بیشتر  ساختار و آناتومی قلب

در مواردی که پزشک در جریان فشار خون شما باشد بیشتر از ۲۰۰ میلی متر جیوه را ببیند شما را از ورزش کردن می کند اگر فشار خون سیستولیک توان از ۲۲۰ میلیمتر جیوه بالاتر باشد خطر ابتلا به مشکلات قلبی برای تان افزایش پیدا می کند.

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند بر ورزش شما تأثیر بگذارد.

از جمله رژیم غذایی دارو ها و شرایط پزشکی فشار خون بالا شرایطی است که در آن با افزایش فشار خون شدید در زمان فعالیت بدنی روبرو می ‌شوید افرادی که فشار خون بالا دارند در زمان ورزش فشار خونشان بالا می رود.

به طور کلی فشار خون باید طی چند ساعت بعد از ورزش به حالت عادی برگردد در این صورت امکان دارد متوجه شود که فشار خون شما دقیقاً به مقدار قبل از ورزش بر نخواهد گشت که حالت طبیعی نیست.

ورزش برای افرادی که در معرض خطر فشار خون بالا هستند

اگر در معرض خطر فشار خون هستید یا فشار خون بالایی دارید ورزش برای شما خطر ندارد.

در حقیقت و ورزش منظم می‌تواند فشار خون شما را در یک حد خاصی حفظ کند.

در این وضعیت در رابطه با ایمن ترین روش ورزش باید با پزشکتان مشورت کنید استفاده از دارو برای کاهش فشارخون انتخاب فعالیت متوسط و نگرانی نداشتن در رابطه با فشار خون و کاهش استرس می تواند به کم آوردن فشار خون کمک کند.

ورزش برای افرادی که فشار خون پایین دارند

ورزش برای افرادی که فشار خون پایین دارند
ورزش برای افرادی که فشار خون پایین دارند

اگر فشار خونتان پایین است قبل از شروع برنامه ورزشی از آن باید با پزشک مشورت کنید ورزش به ویژه ورزش هایی که تغییرات ناگهانی در وضعیت بدنی دارند می توانند باعث ایجاد سرگیجه تاری دید حالت تهوع شود.

این بدان معنی است که اگر فشار خون کمی دارید نباید ورزش کنید.

حقیقت ورزش می‌تواند در درمان افت فشار خون هم مفید باشد زیرا بهبود گردش خون کمک خواهد کرد اگر فشار خون پایین هم فعالیت هایی را انتخاب نمایید که شامل برگشت سریع به وضعیت عمودی نخواهد بود.

مطالعه بیشتر  استرس اکو چیست؟

عوارض فشار خون پایین و بالا

افت فشار در زمان ورزش می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت پزشکی باشد همچنین افزایش چشمگیری فشار هم می تواند مشکلات جدی را برای فرد به وجود آورد و یا خطر فشار خون را در افراد بالا ببرد.

اگر فشار خون شما به سرعت از ۱۲ تا ۱۸ میلی متر جیوه بالا می رود باید سریعاً با محوریت تماس بگیر چارخونه کنترل نشده در محدوده می تواند نشانه حمله قلبی و سکته قلبی هم باشد.

افت قابل توجه در فشار خون و بعد از ورزش کامل خطر بسیار جدی است و داشتن انواع خاصی از بیماری های قلبی دارد.

در  اکثر افراد بعد از انجام ورزش افت ناچیزی در فشار خون را تجربه خواهند کرد تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش قابل توجه در فشار خون را تجربه خواهد کرد.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت  مشاهده هر یک از موارد زیر حتما باید با پزشک صحبت کنید فشار خون شما در زمان ورزش افزایش شدیدی پیدا کند فشار خودتان بعد از ورزش گفته شد پیدا کند.

فشار خونتان در زمان ورزش تغییر نکند فشار سیستولیک تا بعد از ۲۰۰ میلی متر جیوه در زمان ورزش و بعد از آن باشد فشار دیاستولیک تان در زمان ورزش تغییر پیدا کند.

فشار خون شما در زمان یا بعد از ورزش از ۱۲۰ یا ۱۸۰ میلیمتر برود و به طور کلی اگر فشار خون بالا بود حتماً باید با پزشک صحبت کنید.

نکاتی در مورد ورزش ایمن

نکاتی در مورد ورزش ایمن
نکاتی در مورد ورزش ایمن

ورزش می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند اگر فشار خونتان پایین است و به افت فشار خون مبتلا هستید نکاتی را باید دقت کنید هرروز اندکی ورزشکار تا فشار تا کنترل شود.

اگر مشکل خاصی دارید حتما با پزشک در میان بگذارید قبل از ورزش بدن را گرم کنید تا صدمات جدی نبینید.

مطالعه بیشتر  مزایای استفاده از هولتر قلب

اگر سوالات متوسط مثل پیاده‌روی شنا و دوچرخه سواری به استفاده نکنید طول و شدت تمرین خود را کم کم افزایش بدهید و فعالیت ورزشی تان را متوقف کنید.

این کار برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار مهم است زیرا اجازه می‌دهد که ضربان قلب و فشار خون آنها تدریجی پایین اید.

فشارخون با ورزش افزایش پیدا کند با این حال فشاری که بسیار بالا می شود می تواند یکی از نشانه های خطرناک باشد.

برای مثال امکان دارد نشانه ای باشد که فرد در معرض خطر فشار خون بالا قرار گرفته است معمولاً حتی اگر فشار خون هم کم یا زیاد باشد.

ورزش کردن بی خطر است در مورد ورزش می تواند به شما در حفظ فشار خون و اینکه به تعادل برسد کمک بسزایی می‌کند ولی باید در رابطه با پزشک مشورت کنید.

چه ورزش هایی برای فشار خون مفید است؟

شما برای کنترل فشار خون خود از ورزش های مثل پیلاتس یوگا گلف ایروبیک دوچرخه سواری شنا پیاده‌ روی استفاده کنید.

حرکات ایروبیک حرکات پشت سر هم و ریتمیک هنگام اجرای آن گروه بزرگی از مو های بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهد از جمله ها شانه عضلات بازو و تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خونتان می کند.

ورزش های مضر برای فشار خون ورزش های است که سابقه شامل وزنه های سنگین و بدون نظارت مربی دارد ورزش های انفجاری شدید مثل بوکس کشتی دو میدانی این ها به شدت برای فشار خون مضر هستند.

سایر فعالیت های ورزشی ممکن است و فشار خون را برای شما به وجود دارد امکان دارد به گواهی پزشکی احتیاج داشته باشد.

به عنوان مثال مسابقات اتومبیل رانی و چتر سواری  می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به وجود آورد به همین دلیل برای کسانی که فشار خون بالا دارند ورزش ها مضر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *