سندروم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال چیست؟

سندروم تونل کارپال به بگی عصبی میان دست می‌گویند که از داخل کانال در قسمت موج عبور می کند.

عصب میانی احساس درد در انگشتان شست انگشت سبابه نشانه و قسمت های دیگر از انگشت حلقه به وجود می‌آورد.

این است عصب هایی  را به سمت راست می فرستند سندروم تونل کارپال امکان دارد در یک یا هر دو دست به وجود آید.

تورم مچ دست باعث به وجود آمدن سندروم تونل کارپال سندروم تولدم چی می شود این عارضه امکان دارد باعث ضعف احساس گزگز و بی حسی در دست در نزدیکی انگشتان شست شود.

احتمال مبتلا شدن به این سندرم در خانم ها ۴۰ تا ۶۰ سال بسیار زیاد از خانم های باردار در اواخر بارداری شان علمی جهانی را تجربه خواهد کرد.

خانم هایی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند یا در زمان یائسگی هستند و دارای استروژن بیش از حد هستند بیشتر در معرض مبتلا شدن به این عارضه قرار می گیرند.

علت ایجاد سندروم تونل کارپال

رباطی باریک و استخوانی و سخت در قسمت کف دست می باشد.

عصب میانی و تاندون ها در این قسمت کانال قرار دارد تونل کارپال در برخی مواقع امکان دارد به دلیل التهاب و تحریک تاندون ها یا به دلیل تورم های دیگر باعث شده باشد و بر اثر میانی آن فشار وارد کند احساس درد در کف دست سه انگشت انگشت شست به واسطه عصب میانی کنترل می‌شوند.

عصب میانی عضلاتی که انگشتش را به سمت کف دست می برد لمس می‌کند و آنها را کنترل می کند.

فشار وارد شده بر می رسد باعث به وجود آمدن بی حسی ضعف در دست و ایجاد درد و وجود دست شده که امکان دارد به سمت بازو ها و شانه هم برود سندروم تونل کارپال امکان را به دلایل متعدد به وجود بیاید.

مطالعه بیشتر  فشارخون بارداری

به هر حال اگر فرد به صورت مکرر مچ دست خود را حرکت می دهد یا به صورت مداوم از انگشتان خود استفاده می کنند.

مثل تایپ کردن بیشتر در معرض این مشکل قرار می‌گیرد در برخی موارد امکان دارد ابتلا به سندروم تونل کارپال پیش در خاصی نداشته باشد تصور می شود که برخی دلایل شایع مبتلا شدن به سندروم گرفتگی موجود است عبارتند از:

• حرکات و مانع های مکرر فشار کاری
  • استفاده مکرر از ابزار های دستی
  • لرزشی بارداری به عنوان مثال به دلیل قرار گرفتن حجم مایعات بیشتر در زمان بارداری در مچ دست
  • روماتیسم مفصلی
  • کم کاری تیروئید
  • آسیب دیدگی در رفتگی یا شکستگی مشکلات ساختاری در مچ دست
  • ضایعات مچ دست
  • کیست و تیرویید پر کاری و بیش فعالی در غده هیپوفیز
  • هرگونه تورم و التهاب در اطراف تاندون.

علائم و نشانه های سندروم تونل کارپال

معمولا نشانه ها به صورت تدریجی به وجود می آیند نشانه های اولیه معمولاً در زمان شبیه در زمان صبح است که فرد آنها را احساس می کند بیماران ممکن است نیاز به تکان دادن دست خود در زمان بیدار شدن از خواب داشته باشند.

ناراحتی نیز امکان دارد باعث بیدار شدن مکرر آنها در حین خواب شود.

چه علامت وجود دارد که می‌تواند نشان ‌دهنده این بیماری باشد درد بی‌حسی احساس گزگز این علائم در قسمت شصت و انگشت بعدی آن و نیمی از انگشت حلقه به وجود می‌آید.

امکان دارد بقیه قسمتهای دستگاه تا ساعت هم کشیده بشود و پیشرفت این بیماری علائم آن هم ادامه پیدا می‌کند امکان دارد فرد قدرت دست خود را نگه داشتن انسان کوچک را از دست بدهد.

باز کردن یک بطری بستن دکمه تا کردن با کیبورد همگی از کارهایی است که در ضمن داشتن این سندروم برای فرد چالش برانگیز می‌شود.

در صورتی که این عارضه را درمان نکنید عضلات کف انگشت شست امکان دارد از کار بیفتد و فرد ممکن است.

مطالعه بیشتر  نارسایی قلبی علل و عوامل

توانایی تشخیص گرم و فرمان دهد علاوه بر آن علائم بعد از استفاده از دست بیشتر می‌شود و احساس گرفتگی درد احساس سوزش در قسمت های بازو هم به وجود می‌آید و قسمت های دیگر دست را هم درگیر می کند.

تشخیص سندروم تونل کارپال

برای اینکه تشخیص مبتلا به سندروم کانال کارپل آن را انجام بدهید می‌توانید به‌صورت خودآزمایی با انجام ضربات آهسته‌ی به وجود دست و احساس گزگز و بی حسی در انگشتان را مورد بررسی قرار دهید.

روش دیگری که وجود دارد این است که به مدت یک دقیقه به دست خود را به سمت بالا هم کنید و آن را به سمت پایین بگیری در سالی که احساس بی حسی گزگز و درد کردید به سندرم تونل کارپال مبتلا شده اید.

نمونه برداری این آزمایش ها و نتایج قطعی نخواهند داشت پزشک عمومی می تواند این را بعد از انجام یکسری آزمایشات و معاینات و سوال کردن ها در رابطه با نشانه هایی که داشته ‌اید می‌تواند تشخیص بدهد.

همچنین نحوه کار کردن دست موجود را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

برخی از آزمایش هایی که در تشخیص این سندروم به کار گرفته می‌شوند عبارتند از علامت فالن و تصویر برداری و نوار عصب و تینل.

علامت تینل به گونه‌ای است که پزشک به آرامی ضرباتی به عصب میانی مچ دست وارد می ‌کند که اگر احساس بی‌حسی گزگز در چند انگشت میانی در بیمار به وجود آمد احتمالا به این سندرم مبتلا شده است.

علامت فالن به گونه ‌ای که بیمار پشت دستان خود را به هم فشار می‌دهد در موجود است و خم می شود اگر در مدت زمانی که یک دفعه احساس گزگز و بی حسی و عصبی او دچار آسیب شده است.

نوار عصب

الکترود های را بر روی دستگاه جوش دست قرار میدهند شوک الکتریکی به دست وارد می کند.

مطالعه بیشتر  تنگی دریچه میترال

در این آزمایش سرعت انتقال پیام به عضلات اندازه گیری میشود یک سوزن کوچک در عضله فرو می رود.

فعالیت الکتریکی برای صفحه نمایش نشان داده می‌شود که باعث بیماری دچار آسیب شده است یا نه اگر عصب آسیب دیده میزان و شدت آن چقدر است.

تصویربرداری

تصویربرداری وابسته به وسیله اشعه ایکس تمامی شکستگی و اختلالات روماتیسم مشخص می کند به کمک اسکن اولتراسوند می توان اسیب ها را بررسی کرد.

مطالعات نشان می دهد که ام آر آی هم برای تشخیص مبتلا شدن به سندروم تونل کارپال کارایی ندارد.

درمان

هدف از انجام اقدامات درمانی کاهش سرعت پیشروی سندروم کانال کارپال و کاهش درد و فشار های وارده است.

بیماری افرادی که علائم خفیفی دارند بدون نیاز به هیچگونه درمان و ظرف چند ماه کاملا بهبود می یابد.

از ۳۶۰ با این بیماری در دوران بارداری برای آنها به وجود آمده باشد خود به خود خوب می شود برای درمان این عارضه اقدامات مختلفی انجام می شود که به آن ها می‌پردازد.

درمان غیر جراحی

• استراحت دادن به دست و موج کمپرس سرد ماساژ برای رفع درد کنترل محرک ها
  • ورزش آتل مچ دست دست تغییر در کار روزانه رژیم غذایی

درمان عمل جراحی

در موارد شدید اقداماتی که گفت شود به صورت غیر جراحی بودن ممکن است هیچ تاثیری نداشته باشد و علائم تا ۶ ماه باقی بمانند احتیاج به عمل جراحی دارد.

عمل جراحی به آزادسازی تونل کارپال می‌پردازد که به آن رفع فشار و تونل کارپال گفته می‌شود یک عمل سرپایی است که نیاز به بستری در بیمارستان هم ندارد.

فشاری که بر عصب میانی می آید را کاهش می دهد موفقیت در این عمل حدود ۹۰ درصد است و علائم بعد از آن بر می گردد.

هر عمل جراحی نیازمند مراقبت است و در این عمل هم باید مراقبت های بعد از عمل را انجام بدهید تا دچار عفونت خونریزی بعد از عمل آسیب دیدگی است و ایجاد اسکار نشوید.