تپش قلب چیست؟

تپش قلب

ضربان قلب در همه افراد متوازن متفاوت است اما باید ریتم قلب خود را بدانید.

اگر دچار اختلال شده احتمال بروز مشکل پی ببرید قلب عضو عضلانی است که در مرکز قفسه سینه قرار گرفته و در هر ضربان خون که حاوی اکسیژن و مواد مغذی است را به اطراف بدن پمپاژ می کند و مواد زائد را بازگردانی می کنند.

یک قلب سالم با سرعت مناسبی خون کافی را برای هر کاری که بدن احتیاج دارد می ‌رساند.

به عنوان مثال در اثر آزاد شدن آدرنالین به دلیل ترس و انجام حرکت های ورزشی به طور خودکار ضربان قلب سریع تر خواهد شد تا اکسیژن انرژی بیشتری به بدن برسد.

اصولاً تعداد نبض دقیق آن برابر با ضربان قلب خواهد بود زیرا انقباضات قلب باعث افزایش فشار خون در عروق می شود که منجر به ظهور قابل توجه نمی گردد.

بعد از سن ۱۰ سالگی تعداد ضربان قلب برای افرادی که در حالت استراحت هستند ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه می باشد و تعداد ضربان قلب کودکان سریعتر از بزرگسالان است و چیزی حدود ۷۰ تا ۱۱۰ ضربان در دقیقه است.

میزان فعالیت بدن را بالا می برند و بر تعداد ضربان قلب طبیعی کمک می کند.

اما این ورزشکاران با مهارت‌ های بالا در حالت استراحت تپش قلب نرمال آنها جرم ضربان در دقیقه خواهد بود درجه حرارت بدن باید عوارض داروها و وزن احساسات موقعیت قرارگیری بدن سیگار کشیدن می‌توانند مرتبط باشد.

نکته قابل توجهی که وجود دارد سرعت ضربان قلب می باشد و ضربان قلب نامنظم می تواند یکی از نشانه های بیماری های جدی باشد.

قلب باید با یک ریتم ثابت بتپد و بین ضرب آنها یک فاصله منظم وجود داشته باشد معمولا در جهان هر چهار مرگ یکی از آنها به دلیل مشکلات قلبی اتفاق می افتد.

مطالعه بیشتر  کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

اگر بر ضربان قلب خود نظارت صحیح داشته باشید جلوی خیلی از عوارض قلبی تان می گیرد.

به همین دلیل توصیه می‌شود اگر ضربانتان بالا رفته است دوره های منظم چکاپ قلب را انجام بدهید تا مشخص شود که مشکل قلبی و آریتمی ندارید.

علائم تپش قلب امکان دارد با آن مواجه شوید

علائم تپش قلب

تپش قلب و سوم به صورت های مختلفی مانند تبدیل نلرزیدن کوبیدن احساس خواهد شد که حاصل ضرب آن غیر عادی قلبی از آن دارد علاوه بر قلب با قفسه سینه آن را در گلوی خود احساس کنید.

شاید شنیده باشید که بعضی از افراد رویان که قلبمان ریخته است یا برای چند دقیقه قلبمان در گلویمان می سوزد و بعد دوباره حالت عادی پیدا کرد.

افرادی هم وجود دارند که قبل تپش قلبشان را به صورت دائم احساس می‌کند و این نشانه‌ای از روزی که بیماری زمینه‌ای و ارثی است.

علائم تپش قلب من همیشه درد ضربان قلب خیلی سریع به وجود نمی آید و گاهی در اثر ضربان قلب خیلی آهسته هم می توانند باعث ایجاد مشکل شود.

به طور کلی علائم تپش قلب می کند به یک دلیل موقت مانند هیجان ورزش استرس به وجود بیاید یا یکی از نشانه های بیماری جدی باشد.

دلایل تپش قلب چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می شود؟

دلایل تپش قلب چیست

طبیعت ضربان قلب در طول روز در پاسخ به ورزش هیجان ترس اضطراب و متفاوت عمل کند.

اما شاید شما هم درد استراحت ضربان قلب خود را احساس کنید اگر احساس می‌کنید و قلبتان سریع و کند می زند حتماً باید بررسی‌های لازم به واسطه یک پزشک متخصص در این زمینه انجام بدهید.

افرادی که نگران تپش قلب یا ضربان های اضافی قلب شان هستند حتماً باید با پزشک مشورت کنند و تست نوار قلب دهند.

از شایع ترین ریتم غیر طبیعی که در قلب وجود می‌آید فیبریلاسیون دهلیزی است که در آن یک الگوی نامنظم جایگزین ضربان قلب منظم و طبیعی می گردد .

مطالعه بیشتر  پیشگیری از عفونت قلب

وقتی ضربان قلب شما سریع باشد تاکی کاردی به وجود می‌آید.

برای بزرگسالان ضربان قلب و سریع بیشتر از ضربان بیشتر است تا حدودی رنج و درد آن به طور مثال فرد هم بستگی دارد.

افزایش ضربان قلب انواع مختلفی دارد و امکان دارد موقتی باشد و بعد از مدت کوتاهی قلب و ضربان عادی خود برگردد.

اضطراب استرس خستگی مصرف زیاد کافئین مصرف بیش از حد الکل تب و لرز عدم تعادل الکترولیت بدن و ورزش و فعالیت های بدنی شدید سیگار کشیدن استفاده از مواد مخدر مثل کوکائین عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو همه اینا می تواند در به وجود آوردن ضربان قلب موقت تاثیر داشته باشد.

گفته شد می‌تواند از موارد می باشد که برای تپش قلب در جوانان تاثیرگذار است و سبک زندگی در جوانان متفاوت تر از دوران کهنسالی است.

طبق آماری که گرفته شده از خانم ها به دلیل احساساتی بودن بیشتر دچار تپش قلب خواهد شد و ضربان قلب اهسته است به آن برادیکاردی می‌گویند.

برادیکاردی معمولا به عنوان ضربان قلب کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه تعریف می‌شود.

باید بدانیم که برای ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش کارکرد ضربان قلب کمتر از ۶۰ در دقیقه است طبیعی و حتی سالم حساب می‌آید اما در مورد افراد عادی می تواند یک اختلال باشد.

برادیکاردی امکان دارد به دلیل موقت به وجود بیاید و بعد از مدتی ضربان قلب به حالت عادی و اولیه خود برگردد و امکان دارد این اختلالات بر اثر عوارض جانبی دارو های خاص عدم تعادل الکترولیت بدن انسدادی خواب باشد.

تاکیکاردی و برادیکاردی هر دوی آنها شخصی خوب برای نشان دادن یک بیماری زمینه‌ای هستند.

بنابراین اگر مدام دچار این مشکل شدید باید حتما به پزشک مراجعه کنید و قلبتان مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد.

تپش قلب ناشی از تاکیکاردی می تواند بر اثر یک سری از بیماری ها مثل کم خونی بیماری قلبی مادرزادی پرکاری تیروئید آسیب به قلب بیماری قلبی که برگشت خون تاثیر می گذارد باشد.

مطالعه بیشتر  هولتر قلب چیست؟

تپش قلب که ناشی از برادیکاردی است میتواند ناشی از یکسری بیماری ‌ها مثل بیماری های قلبی مادرزادی کم کاری تیروئید آسیب به قلب بیماری های التهابی مثل لوپوس و روماتیسم و یا میوکاردیت و عفونت و التهاب و عضله قلب باشد.

باید بدانید که تپش قلب در بلندمدت عوارض بسیار زیادی را برای سلامت قلب تان به وجود می آید.

می تواند لخته شدن خون نارسایی قلبی بیش از حد و ایست ناگهانی قلب منجر شود و در اولین فرصت حتما نسبت به درمان و تشخیص مراجعه به پزشک الزامی است.

انواع تپش قلب

تپش قلب انواع مختلفی دارد و طبقه بندی آن بر اساس علت و ناحیه ای از قلب که تحت تأثیر قرار گرفته است اتفاق بیفتد.

از انواع تپش قلب می توان به تاکی کاردی فوق بطنی فلوتر دهلیزی تاکی کاردی سینوسی نامناسب فیبریلاسیون دهلیزی تاکیکاردی بطنی فیبریلاسیون بطنی اشاره نمود.

از انواع تپش قلب که بر اثر برادیکاردی به وجود می آیند می توان به سندروم تاکیکاردی بین دهلیز و بطن قلب اشاره نمود.

آیا امکان پیشگیری از تپش قلب وجود دارد؟

امکان پیشگیری از تپش قلب

باید با انجام یکسری ورزش های منظم داشتن رژیم غذایی بسیار مناسب برای حفظ سلامت قلب تان اقدام کنید برنامه‌ریزی خاصی داشته باشد به طور منظم برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید.

این کار علاوه بر تشخیص زودهنگام به تشخیص به موقع و کلسترول بالا و ناهنجاری ‌های فشار خون هم کمک بسیاری می‌کند.

اگر قبلا به بیماری های قلبی مبتلا شده اید و پزشکان تشخیص داده است باید چند روز خود را کنترل کنید و برنامه درمانی خود را داشته باشید.

طبق دستور پزشک نامی داروهای تان را مصرف کنید تا تپش قلب تا منظم شود علائم جدید اگر دارید به پزشک مراجعه کنید.