تنگی دریچه میترال

تنگی دریچه میترال

تنگی دریچه میترال چیست؟

از مرکز سیستم گردش خون است و دارای چهار حفره می باشد به دو حفره بالایی دهلیز و دو حفره پایینی بدن می گویند که دهلیز ها خون را دریافت می کند و بعد خون را پمپاژ می کند.

چهار دریچه قلب باز و بسته خواهند شد و جریان خون فقط در یک جهت به سمت قلب حرکت می کند.

دریچه میترال میان دو حفره در سمت چپ قلب قرار می گیرد دارای دوبخش است که از جنس بافت قلب می باشد دریچه میترال وقتی که جریان خون را از قلب به دهلیز به بدن می ‌رساند باز خواهد بود.

از بازگشت خون به سمت بدن جلوگیری می شود وقتی دریچه قلب آسیب ببیند می‌تواند کامل باز و بسته باشد.

نشانه ها و علت های تنگی دریچه میترال

نشانه ها و علت های تنگی دریچه میترال
نشانه ها و علت های تنگی دریچه میترال

تنگه درجه میترال به تنگ شدن دریچه قلب می گویند.

در حقیقت این دریچه ی تنگ به هیچ وجه درست باز و بسته نخواهد شد و انسداد در مسیر جریان خون از دهلیز به درون حفره های بطن چپ دارد و جدا از سایر مشکلات تنگی در دریچه ان دارد موجب احساس خستگی و حتی تنگی نفس در فرد شود.

علت اصلی تنگی دریچه میترال عفونتی به نام روماتیسمی است که به علت عفونت های استرپتوکوکی به وجود می ‌آید این بیماری در آمریکا شایعه است.

اما همچنان در کشورهایی که در حال توسعه هستند نادر می باشد این بیماری می تواند به سبب آسیب به دریچه میترال به وجود بیاید و درمان نشود تنگی در چه میزان می‌تواند مشکلات جدیدتری را به دنبال داشته باشد.

نشانه ها به گونه ای است که ممکن است با وجود تنگی دریچه میترال به هیچ وجه هایتان خراب نشود و همچنان حالتان خوب به نظر بیاید در چندین دهه از زندگی تان را با کمترین نشانه های پشت سر گذاشته باشید.

روند ایجاد تنگی دریچه میترال بسیار کند و آرام است اگر متوجه نشانه های زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

مطالعه بیشتر  کم کاری تیروئید و ارتباط آن با قلب

نشانه هایی که گفته شد می تواند نشانه های تنگی دریچه میترال باشد و هر وقت که ضربان قلبتان بالا رفت یا در زمان ورزش این مشکل برایتان به وجود آمد حتماً یک چکاپ کامل از قلبتان بدهید.

امکان بارداری برای مشکلات دیگر مثل عفونت این تنگی نفس ها به وجود آمده باشد.

تنگی دریچه میترال فشار بالایی قلب به سمت ریه ها انتقال پیدا می کند و باعث جمع شدن مایع و تنگی نفس خواهد شد.

نشانه های تنگی درج میترال بیشتر در و بسته این ۱۵ تا ۱۶ سالگی به وجود می‌آید.

البته امکان دارد در سنین مختلف حتی کودکی هم شود همچنین امکان دارد نشانه های دیگری هم داشته باشد که توسط معاینات پزشکی مشخص می‌شود عبارتند از صدای اضافی قلب ضربان نامنظم قلب تجمع مایع در ریه.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید
چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر در زمان فعالیت های بدنی احساس تنگی نفس و خستگی بیش از حد می کنید.

یا تپش قلب شدید دارید و درد در قفسه سینه تان احساس می‌شود حتماً هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

اگر بدون داشتن علائم تنگی دریچه میترال نشانه تشخیص داده شد در رابطه با کارهایی که انجام داده است صحبت کنید علت های تنگی دریچه میترال شامل تب روماتیسمی رسوب کلسیم و یا سایر دلایل است.

روماتیسمی به عنوان یک عارضه های گلو دردی و استرپتوکوکی است که به دریاچه میترال آسیب وارد می‌کند.

تب روماتیسمی شایع ترین علت برای تنگی دریچه میترال است و می‌تواند باعث شود که دریچه میترال ذخیره شود یا کاملاً به هم بچسبند نشانه ها و علائم تنگی درج میترال قلب حتی سال ها ممکن است خودشان را نشان دهند.

با افزایش سن امکان دارد رسوب کلسیم در اطراف حلقه و دور دریچه میترال به وجود بیاید و گاهی باعث تنگی دریچه میترال میشود.

در مواقع نادر نوزادان با دریچه میترال باریک به صورت مادرزادی به دنیا می آید که می تواند در طول زمان برای آنها مشکل به وجود می آید و شامل تابش اشعه قفسه سینه سینه و بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس است.

مطالعه بیشتر  آنژیوگرافی چیست؟

عوامل خطرساز

تنگی دریچه  میترال امروزه کمتر شایع است و گرایش‌های علت آن تکه های روماتیسمی باشد که در آمریکا نادر می باشد.

با این وجود هنوز هم تنها روماتیسمی در برخی از کشور ها شایع است عوامل خطرسازی که برای دریچه میترال می توان مشکل ایجاد کند و شامل تخت های روماتیسمی و عفونت های استرپتوکوکی است که درمان شده است.

عوارض تنگی دریچه میترال

همانند دیگر مشکلاتی که برای قلب به وجود می‌آید تنگی دریچه میترال ها می تواند به قلب آسیب برساند و کاهش جریان خون را به دنبال داشته باشد د.

ریچه میترال اگر درمان نشود می تواند موجب بیماری هایی مثل فشار خون ریوی نارسایی قلبی بزرگ شدن قلب لرزش دهلیز لخته خون شود.

اگر فشار خون ریوی به وجود می‌آید در این شرایط خون را از سمت قلب ریه ها می برند فشار مضاعفی را به قلب وارد می کند و قلب را تحت فشار قرار می دهند .

رگ قلبی به اینگونه است که دریچه مینرال  زمانی که تمام میشود در مسیر جریان خون ما را ایجاد می‌کند این امری ها فشار وارد می‌کند و تجمع مایع را به همراه داشت این تجمع منجر به افزایش فشار در سمت راست قلب و نارسایی ‌های قلبی خواهد شد .

تجمع خون و مایع در سمت ریه می تواند همراه با نفس تنگی و سرفه و خلط خون آلود باشد فشار های ناشی از تنگی دریچه میترال می تواند به بزرگ شدن دهلیز چپ قلب منجر شود.

افزایش فشار دهلیز چپ بزرگتر شدن آن امکان دارد باعث نامنظم شدن ضربان قلب شود که طی آن دهلیز چپ به صورت نامنظم و زیاد از حد تند خواهد شد.

اگر دهلیز قلب درمان نشود منجر به ایجاد لخته و حفره‌های در سمت چپ قلب می شود لخته خون می تواند تکه تکه شد و به دیگر نقاط بدن برود و باعث به وجود آمدن سکته شود.

پیشگیری

بهترین راه برای پیشگیری از تنگی دریچه میترال این است که اگر دچار تغییر روماتیسم شدید خیلی سریع مثال در مورد اقدام کنید.

مطالعه بیشتر  کلسترول و چربی خون بالا در بیماران قلبی

برای اینکار باید مطمئن شود که وقتی خودتان یا فرزندتان دچار گلودرد می شوید حتما به پزشک بروید و عفونت هایی که دارید را سریع درمان کنید.

تشخیص تنگی دریچه میترال

تشخیص تنگی دریچه میترال
تشخیص تنگی دریچه میترال

پزشکان در رابطه با سابقه بیماری از شما سوالاتی می پرسند و معاینات انجام می دهند که از جمله آن ها گوش دادن به ضربان قلب خواهد بود که در چه میزان باعث شنیده شدن صدای اضافی قلب خواهد شد.

پزشکان قلب شما را را معاینه می‌کنند و از احتقان ریوی مطمئن می شود اگر دچار احتقان ریوی شده باشید تنگی دریچه میترال می تواند بسیار آسیب زننده باشد.

آزمایشات تشخیصی

اکوکاردیوگرافی امواج صوتی از قلب شما از طریق یک پروب از سمت قفسه سینه گرفته می شود این تست برای تایید تشخیص تنگی دریچه میترال بسیار استفاده می گردد.

روش بعدی اکوکاردیوگرام است که با استفاده از یک مبدل کوچک در انتهای لوله باریکی از آن را درون مریتا می فرستند و به کمک آن پزشک می‌توانند نگاه در دقیق‌تری به قلب و در جای آن داشته باشد.

الکتروکاردیوگرام

فیلم هایی که پوست شما اختصاص پیدا می‌کند ضربان قلبتان را ثبت می‌کند و با استفاده از این اطلاعات پزشک به نوع ضربان قلب شما و مشکلاتی که دارد پی می برد.

با ارسال عکس از قفسه سینه به وسیله پزشک می تواند از بزرگ شدن حفره های قلب و وضعیت ریه شما آگاهی پیدا کنید

کاتتریزاسیون

معمولاً این آزمایش برای تشخیص تنگی دریچه میترال استفاده نمی کنند برای دستیابی به اطلاعات بیشتر از شرایط قلب از آن استفاده می کنند.

در این آزمایش لوله باریک را از سمت سرخرگ و بازو به کشاله ران و سه رنگ قلب می برند و از طریق آن ماده را وارد سرخرگ در عکس با اشعه ایکس قابل  رویت می شود.

بدین طریق عکس دقیق شامل جزوه دست قلبتان گرفته خواهد شد این آزمایشات قلبی به پزشک شما در افتراق درمی‌آید و سایر مشکلات قلبی از جمله مشکلات دریچه میترال کمک می گیرد.

این آزمایشات کمک علت تنگی دریچه میترال و قابل ترمیم است یا خیر مشخص شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *