بی نظمی ضربان قلب

بی نظمی ضربان قلب

علت بی نظمی ضربان قلب چیست؟

یکی از مشکلات جسمانی که ممکن است عموم افراد در شرایط جسمانی و روحی مختلف آن را تجربه کنند ضربان نامنظم قلب است که در مواردی آنقدر به صورت محسوس احساس میشود که اختلالاتی را در سلامت فرد ایجاد خواهد کرد.

پزشکان و متخصصان علت اصلی بروز بی نظمی ضربان قلب را دریافت سیگنال های نامناسب و نادرست دانسته و معتقدند این سیگنال‌ ها که وظیفه هماهنگی ریتم قلب را دارند به درستی دریافت نشده و این اختلال در عملکرد قلب اتفاق می افتد.

پزشکان با اصطلاحات پزشکی به چنین فرآیندی آریتمی قلبی می گویند که در مواردی فرد حرکت بسیار کند و یا تند قلب را متوجه شده و این ضربات نامنظم می تواند منجر به بروز آسیب های مختلف به ناحیه قلب شود.

با این حال اگر با مشکلاتی مانند ضربان قلب نامنظم مواجه هستید بهتر است که هر چه سریعتر به این عارضه رسیدگی کنید در غیر این صورت ممکن است عوارض جانبی آن را متحمل شده و فرد با اختلالات زیاد مواجه می گردد.

به طور کلی باید بدانید که هر گونه اختلال در عملکرد قلب می تواند آسیب های زیادی را برای سلامتی سایر ارگان ها به همراه آورد.

اگر با ضربان قلب غیر عادی و اختلالاتی مانند کند و یا تند شدن ناگهانی آن مواجه شوید ممکن است آسیب های زیادی را متحمل شده و قطعاً نمی‌ توانید زندگی عادی خود را ادامه دهید.

پزشکان و متخصصان معتقدند که مصرف مشروبات الکلی و انواع داروهای خاص می تواند بر عملکرد قلب اثرگذار باشد.

البته بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بالا نیز منجر به بروز چنین آسیبی خواهد شد و بهتر است که هرگونه استرس و فشارهای روحی و روانی را از خود دور کنید.

مطالعه بیشتر  نارسایی قلبی علل و عوامل

پزشکان مصرف برخی از مکمل‌ های غذایی، داروهای گیاهی و یا برخی از انواع دخانیات مانند سیگار کشیدن مداوم را عامل جدی و کاربردی بر عدم نظم در عملکرد قلب دانسته و فرد در چنین شرایطی اختلالات مختلف را تجربه می‌ کند.

با این حال این افراد قادر به انجام فعالیت‌ های روزانه نبوده و ممکن است با تحرک بیشتر این بی نظمی افزایش پیدا کند.

علائم ناشی از ضربان قلب نامنظم

علائم ناشی از ضربان قلب نامنظم
علائم ناشی از ضربان قلب نامنظم

زمانی که بی نظمی در عملکرد قلب اتفاق می‌ افتد و علائم اولیه را تجربه می‌ کنند قطعا تحمل شرایط بسیار سخت و دشوار است.

اما طبق نظر پزشکان این عارضه در مواردی زودگذر و کوتاه مدت است اما معمولاً این افراد تنگی نفس و سرگیجه را به طور جدی تجربه کرده و ممکن است اختلالات زیادی را در عملکرد عادی و فعالیت های روزانه افراد به همراه آورد.

در موارد بسیار شدیدتر فرد ممکن است احساس لرزش و یا درد زیاد در قفس های سینه را متوجه شود و موارد شدیدتر آن معمولا به صورت هشیاری محدود نمایان شده و فرد ضعف ناگهانی را نیز تجربه خواهد کرد.

با این حال باید بدانید که اگر فردی با بی نظمی در ضربان قلب مواجه باشد آسیب های بسیار زیادی به قلب وارد شده و در مواردی فرد ممکن است غش کردن و یا سنکوپ را تجربه کند.

با این حال این افراد معمولا به صورت مداوم با احساس خستگی مواجه هستند و حتی نمی توانند تمرینات ورزشی بسیار ساده را انجام دهند.

درمان بی نظمی ضربان قلب

زمانی که شخصی با علائم بی نظمی در کارکرد قلب به پزشک مراجعه می‌ کند متخصصان ابتدا سعی دارند وضعیت جسمانی فرد را بررسی کرده تا متوجه شوند علت عارضه چیست و چه روش های درمانی برای آن مناسب است.

اگر پزشکان به طور قطعی متوجه شوند که بی نظمی در عملکرد قلب رخ داده است سعی دارند تا با استفاده از داروهای خاص این عارضه را کنترل کرده و قلب را به وضعیت عادی و معمول بازگردانند.

مطالعه بیشتر  حمله پانیک و اختلالات پانیک

برخی از پزشکان استفاده از شوک الکتریکی را به همراه انواع داروها گزینه مناسبی برای بازگرداندن ریتم درست قلب می دانند و معتقدند اگر این عارضه بر اثر آسیب در بخش های خاصی از قلب باشد بدن سعی خواهد کرد بافت های تخریب شده را ترمیم کرده تا بی نظمی سریع‌ تر بهبود پیدا کند.

در موارد شدیدتر پزشکان از یک دستگاه آی سی دی استفاده می کنند که در سمت چپ ترقوه قرار می گیرد و به محض ایجاد بی نظمی در ضربان قلب می تواند با ایجاد حرکات خاص حالت تپش را به وضعیت معمول بازگرداند.

اما در موارد شدیدتر اگر روش های گفته شده کاربردی نبود پزشکان از روش ماز استفاده می‌ کنند و با استفاده از یکسری بلوک ها و هدایت امواج الکتریکی کمک خواهند کرد تا قلب سیگنال های درست را دریافت کرده و عملکرد بهتری خواهد داشت.

در مواردی انجام جراحی باعث میشود تا اختلالات پیش آمده برطرف شده و عملکرد و سلامت قلب به طور کامل حفظ خواهد شد.

پیشگیری از ضربان قلب نامنظم

پیشگیری از ضربان قلب نامنظم
پیشگیری از ضربان قلب نامنظم

تمامی پزشکان و متخصصانی که در زمینه های مختلف فعالیت دارند توصیه می کنند که در سنین جوانی از سلامت خود مراقبت کنند تا در میانسالی با مشکلات و بیماری‌ های جدی و پر خطر مواجه نشوند.

یکی از آسیب های شایع برای عموم افراد بی نظمی ضربان قلب بوده که به دنبال آن اختلالات زیادی در سایر ارگان ها ایجاد میشود.

عموم پزشکان بر این باورند که اگر هر فرد رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرد و از مواد غذایی ارگانیک استفاده کند هرگز به بیماری های قلبی مبتلا نشده و می توانند تا سالیان طولانی از عملکرد درست قلب بهره‌ مند شوند.

داشتن فعالیت ورزشی مستمر و پرهیز از مصرف انواع دخانیات و مواد الکلی می‌ تواند به سلامت قلب کمک کند، بهتر است در صورت ابتلا به فشار خون سریعا اقدامات لازم را جهت کنترل انجام داده و به هیچ عنوان از غذاهای پرچرب و پرنمک استفاده نکنید.

مطالعه بیشتر  پیس میکر

همین چند روش ساده عاملی جدی و کاربردی برای پیشگیری از آریتمی قلبی می باشد و هرگز با بی نظمی در عملکرد قلب مواجه نخواهید شد.

پزشکان توصیه می‌ کنند که در صورت مواجهه با عدم نظم در کارکرد قلب حتما به پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز داروهای تجویز شده را با دوز مشخص و در فواصل زمانی مشخص شده مصرف نمایید.

به این واسطه از آسیب های بیشتر جلوگیری میشود و تا بهبودی کامل باید شرایط ذکر شده توسط پزشک را انجام دهید.

کلام آخر

کلام آخر
کلام آخر

هرگونه نقص در عملکرد قلب نشانه ای از یک عارضه جدی و بزرگ است و بی‌ توجهی به آن می‌ تواند به مشکلی جدی برای قلب و یا سایر ارگان‌ ها تبدیل شود.

هرگونه بی نظمی در عملکرد قلب و ضربان آن باید به طور جدی بررسی شود و پزشکان معتقدند که گاها با یک دارو درمانی ساده و اصلاح رژیم غذایی و فعالیت های شخصی این عارضه به طور قطعی بهبود پیدا می‌ کند.

اما اگر چنین آسیبی پیش روی افراد باشد به یک بیماری تبدیل شده و پزشک موظف است که هر چه سریعتر روش های درمانی را آغاز کند.

پزشکان و متخصصان در مراحلی دارو درمانی را آغاز کرده و در صورت نیاز جراحی های مختلف را انجام خواهند داد تا بتوانند عملکرد طبیعی قلب را هرچه سریع تر بازگردانند.

پزشکانی که در زمینه قلب فعالیت دارند معتقدند که هر گونه عملکرد نادرست قلب باید بررسی شود و به افراد توصیه می‌ کنند که به هیچ عنوان نسبت به هرگونه عارضه غیر طبیعی بی توجه نباشند و به سلامت قلب به صورت ویژه اهمیت دهند.

زیرا کارکرد قلب بر سایر ارگان ها اثرگذار بوده و هرگونه نقص و بی نظمی در کارکرد آن می تواند به آسیبی جبران ناپذیر تبدیل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *