استرس اکو چیست؟

استرس اکو چیست؟

استرس اکو، کاردیوگرافی یکی از انواع تست هایی است که  برای تشخیص قلب است که در آن تصاویر قلب به واسطه اکوکاردیوگرافی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ماهیچه های قلب در آن به کار گرفته می‌شوند و مشخص می‌شود که میزان خونرسانی به سمت ماهیچه های قلب با اختلال روبرو شده است یا خیر.

استرس اکو نوعی تست تشخیص وضعیت قلب است که در آن تصاویر قلب توسط کاردیوگرافی ارزیابی می شود.

ماهیچه های قلب در آن به کار گرفته می شود و در نتیجه تست کرونر انجام می گیرد.

در این تست عروق خون رسان به سمت قلب دیده نمی شود و به واسطه بررسی ماهیچه های قلب و به صورت کاملا غیر مستقیم مشخص می‌شود که ایا عروق تنگ شده اند یا خیر؟

در این تست همان طور که از نامش مشخص است ، قلب به واسطه افزایش ضربان قلب استراحت می شود و تست ورزش یا دارو برای آن انجام می گیرد.

در نوع استرس با ورزش از تردمیل و دوچرخه ثابت می توان استفاده کرد و همزمان فعالیت‌های فرد را ثبت نمود.

دارو به صورت تزریقی و پیوسته به بدن وارد شود و باعث بالا رفتن ضربان خون و تاثیر روی عروق کرونر می شود.

تصویر ضبط شده با تصاویر اولیه مقایسه می گردد این تصاویر مشخص می‌کند که زمانی که ضربان قلب بالا می رود.

مجرای قلب می تواند به انقباضات طبیعی خود را به صورت کامل ادامه دهند یا خیر.

به دلیل تنگی یکسری از عروق تغذیه کننده که همان عروق کرونر هستند ماهیچه های قلب حرکتشان کنده می شود.

بعضی از کاربردهای استرس اکو

بعضی از کاربردهای استرس اکو
بعضی از کاربردهای استرس اکو

تست استرس اکو برای تشخیص توانایی های عضلات و ماهیچه های قلب تحت تاثیر استرس و زمانی که قلب به شدت مشغول کار است و سخت می تواند انجام می شود.

مشخص می‌کند که آیا در شرایط خاص خون و اکسیژن کافی به قلب می رسد یا خیر و پزشکان معمولا از این تست بیشتر استفاده می کنند، زیرا حالت غیر تهاجمی دارد و نسبت به آنژیوگرافی بهتر عمل می کند.

برای کسانی که درد های مشکوک قلبی را تجربه می کنند این تست پیشنهاد می شود برای افرادی که درد قفسه سینه دارند و حالت آنژین گرفته اند.

کسانی که آنژین آنها به مرور بسته می شود و زمانی که فرد به صورت ناگهانی دچار حملات قلبی می شود و کسانی که مشکل دریچه قلب دارند؛ حتما باید تست را انجام بدهند.

مطالعه بیشتر  انواع بیماری های ژنتیکی قلب

بر اساس نوع نتیجه گیری تست، این که نرمال است یا خیر اقدامات دیگری در جهت بهبود بیمار انجام می ‌شود.

این اقدامات شامل آنژیوپلاستی است و در برخی موارد تغییر در دارو ها و آنژیوگرافی عروق کرونر و در مرحله نهایی عمل قلب باز انجام می گیرد.

مزایای مهم این تست نسبت به تست های دیگر این است که هیچ گونه اشعه ای به بدن بیمار وارد نمی شود و برای او و همراهانش مشکلی ایجاد نمی کند.

از نظر زمانی هم در دو مرحله انجام می شود و هر مرحله چند ساعت زمان احتیاج دارد اما کل فرایند انجام این تست به جز مقدمات اولیه به تایم بسیار کوتاهی نیاز دارد.

آمادگی های لازم جهت تست استرس اکو کاردیو گرافی

آمادگی های لازم جهت تست استرس اکو کاردیو گرافی
آمادگی های لازم جهت تست استرس اکو کاردیو گرافی

صبح روز انجام تست باید حتما به صورت ناشتا باشید.

قبل از انجام تست بعضی از دارو ها مثل آتنولول و آملودیپین از دو روز قبل و دارو های دیگری مثل دیلتیازم نیتروکانتین و پروپرانول وراپامیل کار ویدیو لول مترو پرانول از ۲۴ ساعت قبل باید حتما قطع شود.

البته باید زیر نظر پزشک این کار انجام شود در صورت قطع دارو های قلب فعالیت های روزانه را باید محدود کنید.

در صورت وجود درد در قسمت قفسه در هر زمان قبل از انجام تست از نیتروگلیسیرین استفاده شود و در صورتی که مشکلاتی احساس کردید، به بیمارستان مراجعه کنید.

در صورتی که دارو های فشار خون جهت انجام تست قطع شده است فشار خون را در طول روز کنترل کنید و در صورتی که فشار بالا بود حتما با پزشک مشورت کنید.

هرگونه مدارک پزشکی مرتبط با قلب انجام گرافی و دفترچه بیمه را همراه خود داشته باشید.

حتما استحمام کنید.

آقایان حتما مو های سینه خود را بتراشند در صورتی که به هر دلیلی از انجام تست صرف نظر کرده اند ان را باید یک هفته قبل اطلاع دهید.

تا یک نفر را به عنوان همراه با خود داشته باشید و ان را روز قبل چک کنید و آن را یادداشت نمایید.

بیماران دیابتی در روز تست نصف مقدار معمول دارو های خود را مصرف کند برای انجام این تست زمانی بین ۳ تا ۴ ساعت احتیاج است.

تشخیص بیماری عروق کرونر و آریتمی در حالت استراحت کاری بسیار دشوار است و از دقت کافی برخوردار نیست و می‌تواند روند درمان را برای فرد بیمار سخت و دشوار کننده باشد.

بنابراین پزشکان ترجیح می‌دهند برای اینکه زودتر به تشخیص نهایی برسند تست استرس اکو و انجام بدهد.

استرس اکو یکی از تکنیک های بسیار رایج است که برای وضعیت بررسی وضعیت قلب و عروق پیشنهاد می شود به وقت خیلی زیادی دارد و می تواند دید و کامل از وضعیت قلب بیمار به پزشک بدهد.

مطالعه بیشتر  لخته در ورید های عمقی

چرا پزشک تست استرس اکو را توصیه می کند

چرا پزشک تست استرس اکو را توصیه می کند
چرا پزشک تست استرس اکو را توصیه می کند

پزشک تست استرس اکو را توصیه می کند.

استرس کو از بهترین و مناسب ترین روش ها برای تشخیص بیماری های قلبی و عروقی سرانجام پیروز سازی آن راهی آسان را در پی دارد.

عوارض خطرناکی را به هیچ عنوان برای فرد به وجود نمی‌آورد و جز اصلی ترین دلیل انتخاب و توصیه های پزشکان است.

همچنین استرس اکو بازه بسیار خوبی دارد و برآیند مناسبی از وضعیت قلب و عروق بیمار به پزشک می دهد نتایج حاصل از آن اعتبار زیادی دارند به همین دلیل پزشکان ترجیح میدهند.

قبل از انجام هر کاری و از قبل از اینکه به سراغ هر راه سخت و گرانی بروند از این تست استفاده کنند.

اکو قلب از ناحیه عرضی سینه

این تکنیک روش های بسیار رایج اکو محسوب می شود و کاملا غیر تهاجمی است در این روش بعد از مایع ماساژ سینه با استفاده از ژل مخصوص امواج فراصوت برای عکس برداری از قلب بیمار استفاده می‌شود.

می‌توان از این تکنیک برای تشخیص دادن زود هنگام نارسایی قلبی استفاده کرد در برخی از موارد امکان دارد کیفیت عکس قابل قبول نباشد.

در این صورت نیاز است که یک ماده حاجب به بیمار تزریق شود که موجب افزایش کیفیت عکس ها گردد.

اکوکاردیوگرافی از طریق مری

در برخی موارد کیفیت عکس اکوکاردیوگرافی که از عرض سینه به دست می ‌آید نامناسب است.

به همین دلیل از طریق ارسال امواج به داخل می تواند عکس های بهتر و با کیفیت تر را تهیه کنند این روش از نظر پیاده سازی مقداری سخت تر است ولی نتایج خوبی به همراه دارد.

اکو داپلر

در هنگام ثابت کردن امواج فراصوت به سلول های خونی انعکاس این امواج دچار تغییر می شود و این تغییرات به واسطه دستگاه های عکس برداری مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

پزشک متخصص با استفاده از این روش جریان خون درون رگ ها را می بیند و اطلاعات خوبی را می تواند ثبت کند.

استرس اکوکاردیوگرافی

استرس اکو به لحاظ انجام دادن با سایر روش های عکس برداری هیچگونه تفاوتی ندارد ولی در این روش عملکرد قلب در حالت استرس و ورزش مورد بررسی قرار می گیرد و از این طریق اطلاعات بهتری از وضعیت سلامتی قلب بیمار می توان کسب کرد.

چه زمانی انجام استرس اکو الزامی است؟

یکی از روش های کاربردی برای بررسی سلامت و عملکرد قلب استرس اکو می باشد که پزشکان در موارد خاص این فرآیند را انجام داده تا بتوانند هرچه سریع‌ تر و دقیق‌ تر از وضعیت قلب مطلع شوند.

آسیب در ناحیه قلب به ویژه در بخش ماهیچه ها می‌ تواند اکسیژن‌ رسانی به سایر بخش‌ ها را مختل کرده و خون با قدرت و حجم مناسب به سایر اندام ها پمپاژ نمیشود، اگر متخصصان تشخیص دهند که درد در قفسه سینه بسیار وسیع است برای بررسی سریع‌ تر و دقیق‌ از استرس اکو استفاده می‌ کنند.

مطالعه بیشتر  درمان فشار خون بالا

اگر پیش از مراجعه به پزشک فرد با مشکلاتی مانند حمله‌ های قلبی مواجه شده باشد پزشکان بهترین روش برای معاینه را استرس اکو می دانند، وضعیت قلب بیماران قلبی برای شروع دوره های ورزشی و حتی پیش از عمل های جراحی به واسطه استرس اکو بررسی میشود.

اگر فردی به دلیل احساس ناراحتی در قفسه سینه و یا مشکل دریچه قلب مورد درمان قرار بگیرند پزشکان با استفاده از استرس اکو بخش های مختلف را بررسی کرده تا متوجه شوند که آیا آسیب های بیشتری پیش آمده و یا روند درمان به خوبی طی شده است.

در مواقعی که پزشک انجام اکوی قلب را الزامی می داند ممکن است شرایط جسمی و فیزیکی شخص به گونه ای نباشد که فرد بتواند تحرکات بیشتر را انجام داده تا پزشک ضربان قلب را در حالات مختلف بررسی کند.

در این شرایط دارویی تزریق میشود که همانند زمان ورزش کردن ضربان قلب افزایش پیدا کرده و پمپاژ خون با حجم بیشتری انجام می گردد، در طول چنین فرایندی پزشک می تواند استرس اکو را به انجام رسانده و نتیجه مناسب حاصل میشود.

انجام فرایند استرس اکو در موارد زیادی برای بیماران قلبی انجام میشود و اینکه چه زمان و با چه فرایندی انجام پذیرد به تشخیص و بر عهده پزشک خواهد بود.

بهتر است که اگر پزشک استرس اکو را برای شما الزامی می داند شرایط را برای انجام این فرایند فراهم سازید تا پزشک بتواند با سرعت بالا عملکرد قلب را بررسی کرده و هرگونه آسیب و عارضه جدی را پیش از آن که خطر آفرین باشد بررسی کنند.

با این حال استرس اکو برای تمامی افراد فرایندی کم خطر و کم عارضه به شمار می‌ آید که البته پزشکان با اعتماد بر نتیجه به دست آمده تشخیص خود را به افراد بیمار اعلام می کنند.

اگر پزشک بخواهد تنها بیماری های کرونری را مورد بررسی قرار دهد انجام استرس اکو برای افراد مناسب می باشد، این فرآیند به صورت دقیق و جزئی بخش‌ های مختلف قلب را بررسی کرده و پس از آن نتیجه مناسب را برای پزشک حاصل می کند.

اگر پزشک انجام این تست را برای فردی الزامی بداند باید طبق گفته پزشک مراقبت های ذکر شده را انجام دهید تا هر گونه اختلال در فرایند استرس اکو به حداقل برسد.

در مواردی پزشکان انجام تست استرس را برای افراد مناسب و الزامی دانسته تا بسیاری از بیماری‌ های جزئی و مشکلاتی که در شریان ها و کرونر ها وجود دارد به این واسطه مشخص گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *