رژیم غذایی بیماران سکته قلبی

رژیم غذایی بیماران سکته قلبی

بیمارانی که دچار سکته قلبی می شود و مشکلات قلبی دارند و این مشکلات شامل درد های آنزیمی و حملات قلبی هست باید یکسری رژیم غذایی را رعایت کند.

آنچه که باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی می شود تشکیل رسوبات چربی را به وجود آمدن پلاکت ها در لایه های داخلی دیواره سرخرگ است.

سکته منجر به محدود شدن عبور خون می‌شود که این پدیده را تصلب شرایین و یا انسداد عروق می گویند.

در این باره هیچ علامت خاصی وجود ندارد اما تا زمانی که آسیب ها را به سرخرگ ها جریان خون به سمت قلب و با محدودیت عبور می کند.

مسدود شدن کامل ۱۳ رگ خون رسان به سمت قلب منجر به حمله قلبی کشنده خواهد شد.

روش های متداول به جهت پیشگیری از انسداد عروق شامل کاهش فشار خون و دریافت رژیم غذایی کم چرب کاهش وزن اضافی و ترک سیگار است برخی افراد برای اینکه بتوانند کلسترول خودشان را کاهش دهند یک سری دارو تجویز می‌ کنند.

تحقیقات نشان داده است که ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی بیماران قلبی و اعصاب دریافت به مغز ارسال می توان سلامت قلب و دستگاه گوارش را حفظ کرد.

چه غذاهایی برای قلب مفید هستند؟

چه غذاهایی برای قلب مفید هستند
چه غذاهایی برای قلب مفید هستند
  • کلم
  • برگ
  •  کلم قرمز
  • کلم بروکسل
  •  بروکلی
  •  شلغم
  • چغندر
  •  اسفناج
  •  لوبیا سبز
  •  نخود سبز
  • لوبیا قرمز
  •  لوبیا چشم بلبلی
  • مواد غذایی که دارای ویتامین های گروه ب هستند.
  •  عسل
  •  نخود خشک
  •  داروها و مواد غذایی که حاوی اسید هستند بسیار توصیه می ‌شود.

تحقیقات نشان داده است که اسید فولیک به طور طبیعی در غذا ها وجود دارد و می‌تواند باعث کاهش ماده در خون به نام هموسیستئین شود و این ماده از ابتلا و تصلب شرایین به حد زیادی جلوگیری می کند.

مطالعه بیشتر  ورزش و فشار خون

دانشمندان اعتقاد دارند که مستقیما بر روی دیواره های رگ آسیب وارد می‌کند و باعث رسوب چربی در آن قسمت می شود.

تخمین زده شده است که افزایش دریافت روزانه اسید فولیک اگر به مقدار ۱۰۰ میکروگرم باشد باعث کاهش مرگ مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی می‌شود که میزان آن ۷ درصد در آقایان و پنج درصد از خانم ‌ها گزارش شده اند.

در جوامعی که مصرف مقادیر فراوانی رو ماهی روغن ماهی وجود دارد شیوع بیماری های کرونر کمتر از جوامع دیگر است که مقدار خیلی کمی هستند که ماهی مصرف می کند.

غذا های روغنی مثل ماهی آزاد و سایر ماهی ها مثل قبال شیر کلیکا حلوا اوزون برون دارای اسیدهای چرب مفید هستند.

دانشمندان اعتقاد دارند که خطر انتقال خون را کم می ‌کند و همچنین از افزایش چربی های مضر خون ممانعت به عمل می آورد.

مصرف ماهی و حداقل سه بار در هفته برای افرادی که سابقه بیماری قلبی و یا اینترنتی دارند و جهت پیشگیری و درمان توصیه می شود.

تغذیه برای بیماران با سکته قلبی

متخصصین قلب و عروق تغذیه اعتقاد دارند که برای افراد سالم هم داشتن یک رژیم غذایی می ‌تواند باعث کاهش خطر مبتلا شدن به عروق شود.

اگر یک نفر دچار تنگی عروق کرونر شده بود و چه بسا حتی یک بار دچار حمله قلبی شده باشد باید یکسری رژیم غذایی را رعایت کند.

بیشتر مطالعات علمی در رابطه با تغذیه سالم در مورد افراد دو ساله و به منظور جلوگیری از بیماری های قلبی هست و در سال‌ های اخیر مستقر رابطه با بیماران مبتلا به بیماری قلبی و سکته قلبی هم وجود داشته است.

توصیه هایی که می شود این است که رژیم غذایی باید حتما دارای میوه و سبزیجات تازه باشد تا از تجمع چربی و جلوگیری کند.

چربی ‌های اشباع و لبنیات پرچرب باید حذف شود این دستورالعمل های کلی امکان دارد به بهترین وزن رژیم مدیترانه ای به وجود بیاید.

مطالعه بیشتر  تپش قلب چیست؟

رژیم غذایی مدیترانه ای چیست؟

رژیم غذایی مدیترانه ای چیست
رژیم غذایی مدیترانه ای چیست

تعریف مشخص عار رژیم غذایی مدیترانه نیست این نام بیشتر به دلیل تشابه این رژیم به عادت ها و سنت های مردمان این منطقه است.

رژیم مدیترانه ‌ای معمولا یک رژیم غذایی گیاهی است که در آن سبزیجات و حبوبات آجیل میوه ها غلات همراه و وعده غذایی تخم مرغ و پنیر و ماست وجود دارد.

هر هفته یک یا چند تکه ماهی و غذا های دریایی و تخم مرغ هم در آن دیده می‌شود مشخص و رژیم غذایی مدیترانه قرار دادن مقدار زیادی روغن زیتون به همراه مقداری شراب قرمز در آن است.

شواهد جدید در مورد رژیم غذایی مدیترانه

در سال های اخیر مطالعات منتشر شده نشان می ‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه می تواند جلوی بسیاری از بیماری ها را بگیرد و یک رژیم کاملا مفید و مغذی است.

در مطالعات مرتبط که دو رژیم مدیترانه ای را با یک رژیم غذایی کم چرب مقایسه کرده است در طی آن گذشت ۲۵ سال مشخص می‌شود که افرادی که رژیم مدیترانه را دنبال کرده اند دچار بیماری ‌های قلبی و عروقی شده اند.

اگر می‌خواهید رژیم مدیترانه ای داشته باشید باید غذایی فرآوری شده را استفاده نکنید اساس این رژیم بر گیاه خواری می گوید میوه های مختلف حبوبات و سبزیجات را استفاده کنید.

قدرت موجود در رژیم غذایی مثل نان و ماکارونی باید از غلات روزانه مقدار کمی آجیل مصرف کنید.

گوشت قرمز را فقط یک یا دو بار در ماه باید استفاده کنید حداقل دو بار در هفته باید ماهی و میل کنید از کره خودداری کنید و به جای آن روغن زیتون و روغن کانولا استفاده نمایید.

پس از سکته قلبی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

پس از سکته قلبی چه نکاتی را باید رعایت کنیم
پس از سکته قلبی چه نکاتی را باید رعایت کنیم

وجود چربی ها در جداره رنگ باعث رسوب می شود احتمال تشکیل لخته خون را بالا ببرد و در صورت عدم درمان باعث آسیب رسیدن به ماهیچه قلب به وجود آمدن سکته قلبی می شود.

مطالعه بیشتر  سندروم کوشینگ

بسیاری از افراد بعد از سکته قلبی از زندگی کردن نا امید می ‌شوند و نمی ‌توانند ادامه زندگی شان را انجام دهند.

از بروز سکته مجدد پیشگیری کنند بعد از سکته قلبی چیزی از اعتبار شما کم نمی کند و شما می توانید پ با قلبی سالم زندگی نمایید به شرطی که مراقب قلبتان و کارهایی را که پزشکان توصیه می‌کنند باشید.

برای کمک به عملکرد قلب بعد از سکته چه میتوان کرد؟

توصیه های مختلفی وجود دارد. یکی از این توصیه ‌ها ترک کردن سیگار می شود ولی کمک به عملکرد قلب بعد از سکته موثرترین کار این است که سیگار را ترک کنید.

چون یکی از مواد مضر و شیمیایی است و بر روی ریه و قلب اثر های مخرب می گذارد.
بعد از ترک سیگار احتمال وقوع سکته به مراتب کمتر می‌شود اگر ترک سیگار برایتان دشوار از آن را با راه هایی مثل بچه ها و یا آدامس نیکوتین دار و برخی دارو های ترک سیگار را شروع کنید.

از راه ها کنترل وزن است اگر دچار اضافه وزن و چاقی هستید حتما باید وزنتان را کم کنید.

اغلب تا فشار زیادی وارد می شود افزایش وزن باز بالا رفتن چربی در اطراف عروق خونی میشود و به مراتب احتمال سکته قلبی را بالا می برد بعد از مصرف غذاهای چرب و پر انرژی دوری کنید.

از افراد چاق و دارای اضافه وزن هستند باید حتماً کاهش وزن خود باشد تا دچار حملات بعدی نشونداز مصرف بیش از حد چای و قهوه و خودداری کنید استرس و فشار های روحی را تا حد امکان کم کنیم اگر احساس افسردگی می‌کنید به روان پزشک مراجعه کنید.

۴ تا ۵ روز بعد از سکته قلبی نباید حمام کنید اولین بار تنها به حمام نروید از آب خیلی سرد و گرم استفاده نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *